Autore: Gunta Kūla

Tavā acu priekšā notiek šķietami redzamais, bet neticamais. Tev ir gredzens pirkstā, bet pēc mirkļa tur tā vairs nav. Tu skaidri redzi Brīvības pieminekli, bet te tā vairs nav. Tā ir nevis maģija, bet gan roku veiklība un prasme radīt ilūziju. Šoreiz sarunā ar chillpill.lv iluzionists Edžus Kauķis pastāstīs par to, kā apgūst jaunus trikus, kā izvēlas vienu īpašo cilvēku plašā auditorijā kādam no saviem burvju trikiem un kas ir viņa laimes atslēga, ar kuru viņš kļuva par vienu no atpazīstamākajiem iluzionistiem Latvijā.

Jāsāk jau ar pašu Edžu. Viņš stāsta, ka interese par šo nodarbošanos radusies netīši. “Šis nav stāsts par to, ka mamma uzdāvināja burvju mākslinieka komplektu vai es redzēju iedvesmojošu filmu par kādu burvju mākslinieku. Godīgi sakot, es pat neatceros, kā tas sākās.” Interese par iluzionismu sākusies aptuveni 13 gadu vecumā, bet 20 gadu vecumā sācis ar to nodarboties jau profesionāli. Mācījies speciālā augstskolā nav. Visu, ko prot, apguvis pašmācības ceļā.

Ka saka pats meistars, viņaprāt, iluzionista profesija sastāv no divām šķautnēm. Viena ir – mācēt pasniegt trikus, arī roku veiklība, taču otra – darbs ar publiku. “Es šobrīd pats studēju pasākumu vadīšanu, tas ir salīdzinoši tuvu. Es strādāju ar skatītājiem, runāju lielākas vai mazākas auditorijas priekšā. Pirms kāda laika gāju arī improvizācijas teātrī, lai attīstītu improvizēšanas prasmi, jo arī bez tās nekur šajā jomā.”

 

View this post on Instagram

 

Nezinu kāpēc, bet tikai kad rokas saliek?, tikai tad sanāk lidot… kāds zin kāpēc tā ir?? ?

A post shared by Edžus (@iluzionists_edzus) on

Dzīvais šovs ar dzīviem cilvēkiem

Jautājot, kādām īpašībām vispār ir jāpiemīt burvju māksliniekam, noskaidrojām, ka viena no būtiskākajām prasmēm ir spēja improvizēt, jo, kā viņš pats saka, nekad nenotiek tā, kā esi iecerējis, tāpēc nav iespējams visam sagatavoties, uzrakstīt visu uz lapas – jārēķinās ar dažādām situācijām, ko dzīve piespēlē. “Jā, tie tomēr ir dzīvi skatītāji, es nekad nevaru zināt, ko kāds skatītājs pēkšņi pateiks, piemēram, es izsaucu cilvēku no publikas, un viņš izdara kaut ko tādu, ko es nekad negaidītu. Arī tā ir bijis. Tāpēc jau tas ir dzīvais priekšnesums, kur lielu nozīmi spēlē arī skatītāji. Triku rādīšanā es neimprovizēju, es vairāk improvizēju tekstā.”

Laimes atslēga – iluzionists publicēja 365 dienas jaunu triku

Nu jau Edžus tiek dēvēts par vienu no pazīstamākajiem iluzionistiem Latvijā. Jautāts, kā, viņaprāt, panācis savu atpazīstamību, meistars norāda, ka šis varētu būt stāsts par to, ka smags darbs atmaksājas. Agrāk vai vēlāk, bet atmaksājas. “2015.gadā es uztaisīju Youtube šovu, kurā katru dienu jeb 365 dienas no vietas publicēju burvju triku. Protams, ka padoties gribējās ne vienu reizi vien. Tas bija grūts gads, bet es to izturēju. Ja nemaldos, kad bija jau kāda 90 burvju triku atrādīšanas diena, mani uzrunāja ar aicinājumu uzstāties pasākumā. Atceros, ka man toreiz jautāja, vai man ir gatavs šovs, es teicu, ka ir, bet, protams, ka nebija, es nolēmu riskēt. Pēc tā gada es sapratu, ka ar šo profesiju var nopelnīt. Jo piedāvājumi sāka nākt arvien vairāk. Tāpēc jā, 2015.gads man parādīja, ka varu veidot karjeru šajā jomā.”

 

View this post on Instagram

 

Gandrīz sasitu telefonu! ?? Noteikti katram ir gadījies nejauši atlaist telefonu vaļā, par laimi mans telefons ir īpašs. ?

A post shared by Edžus (@iluzionists_edzus) on

Burvju mākslinieka lielākā atslēga ir noslēpums

Edžus min, ka Latvijā ir aptuveni septiņi astoņi profesionāli burvju mākslinieki. Tāpēc interesanti noskaidrot arī to, vai burvju mākslinieki mainās ar idejām, saviem noslēpumiem un trikiem savā starpā, vai arī tomēr tas ir liels noslēpums? Edžus atklāj, ka daži no iluzionistiem ir kļuvuši arī par draugiem. “Ar draugiem, jā, protams, mēs maināmies ar idejām, papildinām cits citu. Taču tas nav tā – ja esi kļuvis par iluzionistu, mēs uzreiz tev atklāsim savus noslēpumus.”

Saka jau, ka burvju mākslinieka lielākā atslēga ir noslēpums. Taču nevar nepajautāt, kā iespējams apgūt jaunus trikus, kur smelties iedvesmu jauniem priekšnesumiem. “Kad es sāku, protams, jāpasakās platformai Youtube. Taču ir ļoti daudz burvju triku interneta saiti, kuros iespējams iegādāties profesionālu burvju mākslinieku trikus. Atšķirība ir tajā, ka es šo aizgūto triku pielāgoju sev, es šim pamatam pievienoju savu vērtību – vai tie ir joki vai kāds cits papildinājums. Ir arī triki, kurus pats esmu izdomājis, protams.”

 

 

Nejauši izvēlētais cilvēks priekšnesumā – aktieris vai tiešām nejauši izvēlēts?

Burvju mākslinieki atainoti gan bērnu grāmatās, dažādu žanru filmās, cirka priekšnesumos, animācijas filmās, un, kā jau noskaidrojām, viens no interesantākajiem šova elementiem ir kāda skatītāja izraudzīšanās trikam. Šis izraudzītais cilvēks patiešām izvēlēts nejauši vai tomēr tas ir iestudēts? “Manos šovos vienmēr tas ir nejauši izvēlēts cilvēks, tas taču būtu jocīgi, ja, piemēram, uzņēmuma pasākumā starp darbiniekiem sēdētu kāds svešs cilvēks,” viņš smejas. Turpinot viņš stāsta: “Patiesībā būtu pat grūti notēlot, ka cilvēks nebūtu man pazīstams. Es neizmantoju aktierus vai sarunātus cilvēkus, jo to tomēr var pamanīt.”

Vai ir kādi kritēriji, pēc kādiem tiek izvēlēts nejaušais skatītājs? Kāpēc tieši viņš, ne blakussēdētājs vai sieviete ar gaišajiem matiem? “Visvairāk tas ir pēc izjūtām. Es jau vēroju auditoriju, es pamanu, kurš aktīvāks, kurš nē. Kuram brilles, kuram gredzens. Piemēram, man vajadzīgs skeptisks vīrietis trikam. Es šādu vīrieti ļoti ātri varu nolasīt pēc viņa attieksmes, kamēr citi smaida, aplaudē, viņš sēž sakrustojis rokas.”

Nagi niez vēl pajautāt, vai kādreiz gadījies izraudzīties cilvēku, kurš trikam absolūti neder? “Jā, ir gadījies arī tā. Tad atkal ir triki, kā samainīt cilvēku pret citu. Reizēm jau pašam sanāk drusku nožēlot, ka esmu izraudzījies nepareizu cilvēku trikam, taču ar katru reizi jau mācos arī es, kā no šādām situācijām iziet.”

Pieķerts! Triks neizdodas, ko darīt?

Sarunai ritot, meistaram tika lūgts pastāstīt, vai kādreiz ir gadījies tā, ka triks neizdodas, vai skatītāji to pamana, kā šādos gadījumos var iziet no situācijas? “Protams, ka ir gadījies, bet skatītāji jau nezina, kā tas triks beigsies, tāpēc to pat nezinātājs nevar pateikt. Ir, protams, gadījies arī tā, ka nav iespējams iziet no situācijas, neatklājot to, ka šoreiz gan esmu pieļāvis kļūdu.” Saruna aizvien sāk palikt interesantāka…

Turpinot viņš stāsta: “Jāsāk ar to, ka tas  bija šova pēdējais triks. Uz tāfeles tiek nejauši sarakstīti skaitļi, katram skaitlim būtu jāatbilst kādam burtam, bet beigās jāsanāk vārdam, toreiz – uzņēmuma nosaukumam. Un… Nu, neizdevās, šādā gadījumā neko jau īsti nemaz nevar pateikt, jo nesanāk pat jēdzīgs vārds. No šādas situācijas, protams, grūtāk iziet. Atceros, ka mēģināju teikt, ka visi jau vienmēr grib pieķert, ka iluzionists kļūdās, un, re, šoreiz tas izdevās, bet vairums jau saprata, ka es vienkārši kļūdījos.”

Vienlaikus mākslinieks tika taujāts, vai kāds no trikiem ietver risku? Kā, piemēram, redzams filmās, ka pārgriež cilvēku uz pusēm. Viņš atklāj, ka šis ir klasisks triks, bet savos priekšnesumos to neizmanto. “Šovos, kas man bijuši līdz šim, riski bija tādi, ka varu saplēst cilvēkam brilles vai pazaudēt gredzenu, bet tādu triku nav, kur es varētu apdraudēt savu dzīvību. Taču kādu laiku nu jau veidoju jaunu šovu, kur varēs izjust arī bailes. Apsolu, būs interesanti.”

Noslēgumā apstājāmies pie sarunu pieturas jautājumā par to, kā krīze ietekmējusi viņa darbu un karjeru, kā arī par to, ar ko šobrīd nodarbojas mākslinieks. “Šobrīd es mācos, apgūstu jaunus trikus, domāju par nākotni. Viss sākās ar to, ka man atcēla pilnīgi visus pasākumus. Tie bija aptuveni divi mēneši. Taču ar šī brīža ierobežojumiem var svinēt gan mazākas kāzas, gan ballītes, tāpēc darbs pamazām atsākas. Nu vairāk ir sācis zvanīt telefons ar aicinājumiem uzstāties, viss jau būs labi!”

Izsaki domas

Please enter your comment!
Please enter your name here

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.